בית פנחס רוזן

רמת חן

בית אניטה מילר כהן

רמת חן

פעילות גופנית בגיל השלישי

פעילות גופנית היא דבר מבורך בכל גיל ובייחוד בגיל השלישי על מנת לשמור על הבריאות, לשפר את התפקוד היומיומי, לנפש ובעיקר להרגשת העצמאות והחיוניות.
אך בוא נהייה מציאותיים – הגוף שלנו בגיל בוגר אינו הגוף שהיה לנו 20 שנים קודם לכן ואנו צריכים להקפיד על פעילות גופנית בריאה, בכמות נכונה ומפוקחת.

 

פעילות גופנית והכושר הגופני בכל גיל ובעיקר פעילות גופנית בגיל השלישי היא דבר הנבנה אט אט ויש לעשותו עקב בצד אגודל. אם לא עסקתם בעבר בפעילות שכזאת, אף פעם לא מאוחר להתחיל ורצוי שהיא תהיה פעילות שבשגרה ובצורה סדירה עבורכם.

אנשים עם בעיות רפואיות יכולים להתאים פעילות גופנית בהתאם ליכולתם וזאת כמובן בפיקוח והמלצה של אנשי מקצוע. פעילות זאת יכולה לסייע רבות לצמצום בעיות רפואיות מסויימות המתפתחות עם הגיל וכמובן לשמר את כישורי המוטוריקה וסיבולת לב-ריאה וכתוצאה מכך לחיות טוב יותר ואף להאריך ימים ולהנות מחיינו, גם בגיל השלישי.

 

יתרונות הפעילות הגופנית בדגש על פעילות גופנית בגיל השלישי

 

  1. חיזוק שרירים וחיזוק העצמות שבגיל מבוגר מתחילים להיחלש. חיזוק השריר שומר על יציבות הגוף ופעילות בטוחה ובכך פוחת הסיכון לנפילות.
  2. מסייע בהפחתת מדדי לחץ דם ומערכת הנשימה, דבר המפחית את הסיכון למחלות לב וכלי דם.
  3. יציבות בהליכה.
  4. התלות באחרים פוחתת כשיש ביטחון בביצוע פעולות פיזיות פשוטות ואפילו מורכבות.
  5. כושר זה אושר. פעילות ספורטיבית משפרת את מצב הרוח ומשפרת את יכולת הריכוז.
  6. הגנה על המוח מפני ירידה קוגניטיבית קלה בזיקנה.
  7. שמירה על שגרת חיים פעילה, עצמאית וחיונית.

 

פעילות גופנית בגיל השלישי חשובה מעין כמותה, ולאלו שחושבים שאין טעם לפעילות גופנית אם לא עושים אותה מדי יום – טועה. עדיף פעילות גופנית מועטה מאשר אי ביצוע מוחלט של פעילות. ככל שתייצרו שגרה מסוימת הקצב והתאבון לפעילות יעלו ושמחת החיים תעלה יחד איתם.

שילוב

חשוב לשלב את הפעילות הגופנית עם תזונה נכונה ושתייה מרובה של נוזלים. להמעיט בשתיית משקאות ממותקים, מוגזים וכאלה שמכילים קפאין. כשמתאמנים הגוף מזיע ומאבד נוזלים ולכן חשוב להקפיד על שתייה של לפחות 8 כוסות ביום ואף יותר במזג אוויר חם.

 

אשר ביטון (63), מורה ליוגה שעובד עם דיירי בית הדיור המוגן פנחס רוזן מזה כשנה מספר על סיפוק אדיר בעבודה: ״התגובות שאני מקבל הן כל כך מחממות את ליבי כשאני שומע מהדיירים שהפעילות הגופנית מביאה להם שמחה. לא סתם כושר זה אושר.״

״עם הדיירים אני עובד על מתיחות, אלמנט שיש ביוגה והוא מאפשר להזרים דם לכל חלקי הגוף, לפתוח סתימות, לנקות רעלים. איפה שיש תנועה יש חיים אז כמה שיש יותר תנועה בכל חלקי הגוף, יהיו פחות מחלות וזו פעילות שמזינה את התאים. מי שנמנע בכלל מפעילות בסוף מפתח דלקות פרקים, ניוון ועוד.

אני תמיד מנסה לחבר אותם לנפש, להרגשה, לראות את הדברים הטובים שיש בחיים שלהם. זה עובד דרך נשימות, מגע ומתיחות.

החשיבות ביוגה היא גם התשומת לב והכוונה ואז ההרגשה טובה יותר, נינוחה יותר ותמיד עם חיוך.

מה שאנחנו עושים זה יוגה על כיסא. הם מגלים ומבינים שגם אם יש מוגבלויות מסוימות, עדיין אפשר לשמור על תנועה חלקית.  כל אחד עושה את המתיחות במגבלות שלו בלי להשוות לשני ואז הוא מרגיש שלם עם זה.

 

אנחנו לא פעם נעזרים גם באביזרים כמו כדור וגומיה כדי לעורר עניין והתחדשות בפעילות הגופנית. השימוש באביזרים באופן כלכלי בפעילות גופנית מפתחים גם קואורדינציה וקשר עין״.

 

פעילות בגיל השלישי היא קצת יותר מורכבת אך ברגע שאנו עושים אותה – היא הופכת להיות מהנה ומספקת. בהרבה מבתי דיור מוגן ישנם חוגים מיוחדים במינם לגיל השלישי כמו שחייה בבריכה טיפולית, אימוני בוקר מיוחדים, חוג יוגה לגיל השלישי, חוגי ריקוד הנכללים ללא ספק ברשימה של הפעילות הגופנית ומגוון רב נוסף של פעילויות.

 

לסיכום

חשיבותה של פעילות גופנית בגיל השלישי הינה קריטית ומהותית. היא חשובה מעין כמותה ומומלצת בדגש על גיל הזהב – דבר המקנה שקט , ביטחון עצמי ויכולת פיזית לאדם המזדקן ומשם לאחל עד 120 זו לא סתם אימרה.

 

מאמרים נוספים

חמ”ה קוטפת פרסים

טקס סיום תחרות: “בית הגיל השלישי הנאה ומקיים בישראל יפה 2023” שלושת בתי הרשת של חמ”ה, זוכים כבר כמה שנים ברציפות ב-5 כוכבים בתחום איכות

קרא עוד »

דיור מוגן משנה חיים

ההורים הגיעו לגיל שהם זקוקים לחברה ולתחושת ביטחון? אתם עצמכם בני הגיל השלישי וחשים בדידות, רוצים לחלוק עם מישהו את תחושותיכם אך אין לכם עם

קרא עוד »

עובד זר או דיור מוגן

עובד זר או דיור מוגן?  הדילמה הזאת פוגשת כמעט כל משפחה אך לא תמיד התמונה הכללית נשקפת בתחילת ההתלבטות למטופל הסיעודי, האם להעסיק עובד זר

קרא עוד »

בית מוגן

מדריך לחיים עצמאיים במעונות לקשישים בישראל מאמר זה נכתב ומבוסס על מחקר מקיף ומשלב מידע ממקורות שונים. מטרתו היא לספק מדריך מקיף לחיים עצמאיים בבתי

קרא עוד »

בית אבות

לבתי אבות תפקיד חיוני במתן טיפול מקיף לאוכלוסייה המבוגרת, תוך מענה לצרכיהם הפיזיים, הרפואיים, החברתיים והתרבותיים. בית אבות, הידוע גם לעיתים כמוסד סיעודי, הוא בית

קרא עוד »

בית אבות בירושלים

לבתי אבות תפקיד מכריע במתן טיפול ותמיכה לאנשים מבוגרים הזקוקים לסיוע בחיי היומיום שלהם בשל מצבים בריאותיים שונים. איכות החיים במתקנים אלו נקבעת על פי

קרא עוד »

בית אבות במרכז

רמת גן, עיר הידועה בשכונות התוססות ובשטיחי הקיר התרבותיים העשירים שבה, מאכלסת שני בתי אבות בולטים הנושאים שמות של אנשים נכבדים: בית אניטה מילר-כהן ובית

קרא עוד »

85 שנים לליל הבדולח

השנה בתאריך 9.11 נציין 85 שנים מאז אותו ליל הבדולח שבו נערך בכל ברחבי גרמניה פוגרום ביהודים, השנה קיבלנו תזכורת כואבת על כך שהשנאה כלפי

קרא עוד »

רפואה מונעת למבוגרים

ככל שתוחלת החיים עולה עם השנים ישנה חשיבות רבה יותר בתחום רפואה מונעת למבוגרים. עלייה זו של תוחלת החיים שרק עולה עם השנים ועם התקדמות הרפואה,

קרא עוד »

דיור מוגן המלצות

מחפשים דיור מוגן המלצות עבור אחד ההורים שלכם או אדם קרוב אליכם? אין ספק שהבחירה במסגרת דיור מוגן חדש מצריכה ביצוע סקר שוק מקיף על מנת למצוא את המקום

קרא עוד »

אומנות בקרב הגיל השלישי

הכוח הטמון בעשייה אומנות בגיל השלישי הוא רב. במקום בו הדייר מרגיש אולי יותר בודד ופחות מעודכן, כאן האומנות נכנסת כגורם המחזק את הערך והדימוי

קרא עוד »

ספרים לגיל השלישי

ספרים לגיל השלישי: ספרים רבותיי, ספרים  ספרים לגיל השלישי הם בסגנון שונה. ככל שאנו מתבגרים הספרים הפשוטים אינם מדברים אלינו. אנו מחפשים הרבה יותר עניין,

קרא עוד »

אוריינות דיגיטלית בגיל השלישי

אוריינות דיגיטלית בגיל השלישי הקדמה הטכנולוגית סוחפת בעל כורחה גם את בני הגיל השלישי המגלים עניין באפליקציות, מחשבים ושירותים דיגיטליים בשלל פלטפורמות. האוריינות הדיגיטלית תופסת

קרא עוד »
Call Now Button